EFEKTY SPECJALNE I NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI FARB MARABU
1.FARBA TABLICOWA
Stosowana tylko w sitodruku. Zadrukowana powierzchnia jest zazwyczaj matowa, dość szorstka i bardzo
odporna, np. LIS 773 farba do tablic (kolor czarny), po zadrukowaniu można pisać kredą.
Dostępna również w kolorze zielonym (LIS 768).
2.FARBA DŁUGOPISOWA (dla pól podpisu: np. dowody osobiste)
Biała lub transparentna po której można pisać długopisem, np. LIM 170 Opaque White.
Możliwy również zapis laserowy np. dla przemysłu farmaceutycznego, który może być spełniony
dzięki kolorom specjalnym firmy Marabu.
3.FARBA UV ANTI-SLIP
Transparentna, daje efekt antypoślizgowej powierzchni (np. druk po spodniej stronie podkładek
pod myszy komputerowe).
4.FARBY ZAPACHOWE
Zapach jest uwalniany po potarciu suchej powierzchni zadruku.
W wyniku potarcia (np. ręką) mikrokapsułki zawierające oleje zapachowe rozpadają się (pękają)
i uwalniają określony zapach. Farby zapachowe występuję w szerokiej gamie aromatów: kwiaty,
warzywa i owoce, żywność, drzewa, rośliny i inne jak np. kakao, harbata, kawa, tytoń.
5.LAKIER UV 3D (BRAILLE)
Lakier sitodrukowy dający efekt końcowy wyraźnie wyczuwalny w postaci wypukłego zadruku.
Zwykle przezroczysty ale również może być kolorowy np. UVLB1-UVRS 180 (30:1).
Uniwersalne lakiery Braille'a firmy Marabu to:
UVLB1 (druk rotacyjny)
UVLB2 (sito płaskie)
oprócz powyższych Marabu do druku wypukłego proponuje:
UVLG7
UVRS 912
6. PROSZKI METALICZNE DO FARB ROZPUSZCZALNIKOWYCH:
S 181 srebrny
S 182 blado-złoty
S 183 złoty
S 184 blado-miedziany
S 186 miedziany
S 190 pasta srebrna
7. PASTY METALICZNE DO FARB ROZPUSZCZALNIKOWYCH:
S 291 srebrny, błyszczący
S 292 blado-złoty, błyszczący
S 293 złoty, błyszczący
S 191 srebrny
S 192 blado-złoty
S 193 złoty
8. PASTY METALICZNE DO FARB UV:
S-UV 191 srebrny
S-UV 192 blado-złoty
S-UV 193 złoty
S-UV 291 srebrny połysk
S-UV 293 złoty wysoki połysk
S-UV 296 srebrny połysk
S-UV 297 blado-złoty wysoki połysk
S-UV 298 blado-złoty połysk
9. LAKIERY SPECJALNE UV (matt, struktura, połysk)
LAKIER MATOWY
UVLM2
LAKIERY STRUKTURALNE
UVLS1 - transparentny, odporny na zarysowania
UVLS2 - mleczny
LAKIERY BŁYSZCZĄCE
UVLG1 - elastyczny, nie żółknie, 1000 wydruków/h
UVLG5 - bardzo elastyczny, 3000 wydruków/h
UVLG6 - transparentny, odporny chemicznie, "Anti-Graffiti" lakier, do 3000 wydruków/h
UVLG7 - "stoi w punkcie", bardzo transparentny, stosowany w druku na płasko i z roli na rolę, 20-35m/min
10. EFEKT LUSTRA - MARACHROME MC295
- sitodrukowa farba rozcieńczalnikowa imitująca efekty lustrzane, chromopodobne i metaliczne
- "efekt lustra" można osiągnąć tylko poprzez nadruk po wewnętrznej stronie podłoży transparentnych
- podłoża: PMMA, poliwęglan (PC), PETA, przygotowane folie PET, szkło, PETG - "efekt lustra"
na tym podłożu będzie nieco gorszy
- bardzo odporna na blaknięcie i promienie UV
- warstwy blokujące zwiększają odporność mechaniczną i chemiczną, polacane:
LIG (podłoża PC i PMMA ) oraz P (podłoża szkło, PETG, PETA, PMMA, PC)
11. EFEKT LUMINESCENCJI
zjawisko emisji fal świetlnych przez niektóre ciała - luminofory - wywołane przyczyną inną niż
rozgrzanie ich do wysokiej temperatury, co oznacza że luminescencja nie jest promieniowaniem
cieplnym. Ze względu na czynnik wzbudzajcy do świecenia rozróżnia się m.in. FOTOLUMINESCENCJĘ,
która wywołana jest przez pochłonięcie promieniowania elektromagnetycznego z obszaru widzialnego,
ultrafioletu lub podczerwieni. Pochłonięta energia jest następnie wyemitowana także w postaci
światła, na ogół o energii mniejszej niż energia światła wzbudzającego. Ze względu na czas
trwania, fotoluminescencję dzielimy na: fluorescencję (zjawisko trwające wyłącznie podczas działania
czynnika wzbudzającego) oraz fosforescencję (zjawisko trwające również przez pewien czas
po ustąpieniu czynnika wzbudającego).
MARAGLOW GW
farba fotoluminescencyjna (fluorescencyjna) na bazie rozpuszczalnika, 1- składnikowa, matowa, o słabym zapachu,
o różnych właściwościach pigmentowych i czasie trwania poświaty;
Dostepne są 3 odcienie:
GW 361 - żółto-zielony, krótki czas świecenia, odpowiedni jako kolor do nadruku:
samoprzylepny materiał lub znaki w branży reklamowej
GW 760 - biała zieleń, długi czas świecenia, warunkowo nadaje się do tampondruku
GW 761 - żółta zieleń, długi czas świecenia
GW 760 i GW 761 zawierają bardzo dobre właściwości pigmentu i jeśli są odpowiednio przetworzone mogą być
użyte do produkcji produktów fotoluminescencyjnych zgodnie z normą DIN 67510 (oznakowanie dróg ewakuacyjnych,
GW 760 i GW 761 zawierają bardzo dobre właściwości pigmentu i jeśli są odpowiednio przetworzone mogą być
punktów niebezpiecznych) wszystkie kolory poświaty wykazują maksimum wzbudzenia przy długości fali 380-400 nm,
w świetle dziennym i neonowym oraz wykonane są bez użycia fosforu i ołowiu, wolne od substancji
radioaktywnych w celu zabezpieczenia koloru poświaty przed szarzeniem, całą powierzchnię należy
pomalować LIP 910 odpowiednia na podłoża: papier tekturowy, twarde PCV, folia samoprzylepna PCV,
polistyren PS, SAN, PMMA, poliwęglan PC, ABS.
12.FARBY TERMOCHROMOWE (z pigmentami które zmieniają barwę pod wpływem temperatury), rozpuszczalnikowe lub utwardzane
promieniami UV, stosowane w sitodruku i tampondruku.
Reagują na podwyższenie temperatury (kolor blednie lub się zmienia pod wpływem jej wzrostu).
Proces zmiany zaczyna się przed osiągnięciem temperatury granicznej i całkowicie znika kilka stopni po
jej przekroczeniu, np. kolor niebieski o temp. zmiany 31C zaczyna blednąć 3-5C przed osiągnięciem temperatury 31C
i całkowicie znika w temperaturze 35-36C.
Występują w dwóch rodzajach:
- z efektem odwracalnym (kolor po oziębieniu wraca do swojej pierwotnej barwy), wyróżniamy trzy grupy tych farb:
Grupa 1 - Black i Red w 15, 31 i 47C oraz Magenta 31C
Grupa 2 - pozostałe kolory (oprócz Turquoise i Sea Blue) w 8,15,27,29,31,37 i 47C
Grupa 3 - Turquoise i Sea Blue i wszystkie pozostałe temperatury
- z efektem nieodwracalnym (kolor zmienia się na trwałe, należy unikać podczas procesu druku przekroczenia temp. zmiany)
wystepują w następujących standardowych tepmeraturach zmiany: 60,75,80,90,100,120,160,170C
Farby termochromowe posiadają raczej słabą odporność na światło dlatego nie zaleca się stosować ich do reklamy zewnętrznej.
Zastosowanie znajdują np.: czujniki temperatury, wskaźniki zużycia baterii, elementy przyrządów do sprawdzania bezpieczników,
powłoki na kubki do kawy, termostaty do żelazek, farby i atramenty, powłoki na czajniki
13. KOLORY FLUORESCENCYJNE
Efekt jest powszechnie znany jako "neon", farby te (szczególnie w sitodruku) osiągają bardzo mocne barwy
o niezwykłej ostrości i blasku (świetliste wrażenia). Ze względu na słabe krycie optymalne rezultaty można
uzyskać na białych podłożach. Kolory fluorescencyjne wykazują stosunkowo niską stabilność użytych pigmeantów
po wystawieniu ich na promieniowanie UV.
MaraGloss GO
GO 320 Fluoresco Yellow
GO 323 Fluoresco Orange
GO 331 Fluoresco Red
GO 333 Fluoresco Pink
GO 364 Fluoresco Green
MaraGloss GO to farba oparta na rozpuszczalniku, efekt fluoresco można również zamówić w innych rodzajach
farb rozcieńczalnikowych lub jako wariant UV.
Zastosowanie kolorów fluoresco to druk na materiałach reklamowych , zabawkach , artykułach sportowych.
14. HOT-STAMPING (tłoczenie na gorąco)
zwany też termodrukiem, hot-printem to technika druku przy użyciu folii hot-stampingowej i matryc wypukłych
wykonanych z materiału przewodzącego ciepło.
Ogólny opis procesu
1.Folia do hot-stampingu:
folia PET jest nośnikiem warstw
- warstwa rozdzielająca
- warstwa lakieru
- warstwa napylonego próżniowo aluminium
- warstwa klejowa
2. Matryca
matryca podgrzewana jest do ok. 100 C, po zetknięciu matrycy z folią PET rozgrzewa się warstwa klejowa,
klej aktywizuje się w miejscach odpowiadających rysunkowi na matrycy i wraz z odpowiednim fragmentem
warstwy lakieru i warstwy aluminium pozostaje na drukowanej hot-stampingiem powierzchni
Maszyny do hot-stampingu
maszyny do aplikacji folii do termodruku dzielimy na 3 grupy:
płaskie - wydajność około 6000-8000 ark./h, bardzo dobre efekty przetłaczania ale trudność w aplikacji
dużych apli i drobnych detali
płasko-cylindryczne - wydajność do 2000-2500 ark./h, gorsze niż w maszynach płaskich efekty przetłoczenia,
bardzo dobry transfer folii w aplach i detalach
rotacyjne - wydajność do 12000 ark./h, gorsze niż w maszynach płaskich efekty przetłoczenia, bardzo dobry
transfer folii w aplach i detalach, wysoki koszt maszyny i matryc
Hot-stamping znajduje zastosowanie do uszlachetniania druku, ozdabiania przedmiotów, znakowania, zabezpieczenie
druku (folie holograficzne).
HOT-STAMPING NA SZKLE, Marabu
PRODUKT
|
NAZWA |
APLIKACJA |
Hot Stamping Primer Gold |
UVGL-PG |
Przed drukiem konieczne jest wymieszanie podkładu jednorodnie z 4% UV-HV 8. |
Hot Stamping Primer Silver |
VGL-PS |
Adhesion Modifier |
UV-HV 8 |
Hot Stamping Additive |
UV-HS 1 |
UV-HS 1 umożliwia tłoczenie na gorąco w niższych temperaturach
i jest dodawany do podkładu tylko wtedy, gdy jest nakładany na lakier
szkło lub w połączeniu z wielokolorowymi sitodrukami UV. Zalecany dodatek: 10%
(min. - maks. 8 - 20%) |
Transparent Base
(optional)
|
UVGL 409 |
Dodatek 10 - 50% UVGL 409 może zwiększyć
reaktywność w zależności od rodzaju i mocy urządzenia do utwardzania promieniami UV |
Thinner
(optional)
|
UVV 6 |
Może służyć do dostosowania lepkości do motywu, nadruku
prędkości lub siatki (dodatek 1 - 10%) |
TYP FOLII
|
PRZEZNACZENIE |
GXO coloured metallics
|
UVGL-PG/-PS/span> |
Hot Stamping Primer Silver |
15. EFEKT BROKATU
Brokat to błyszczące, metaliczne: złote, srebrne lub kolorowe drobinki (powlekane cząsteczki poliestru)
służące do uszlachetnienia druku i nadania mu wyjątkowego wyglądu. Grubsza warstwa lakieru zapewnia bardziej
optymalny efekt końcowy.
Zastosowanie w sitodruku obejmuje efekty graficzne w przemyśle opakowań czy kart kredytowych.
Efekty złota, srebra i koloru dostępne są na zamówienie w wielu rodzajach farb rozpuszczalnikowych i UV.
16. EFEKT PERŁOWY
Oferowane przez Marabu pigmenty można podzielić na:
Srebrny biały wysoki połysk (kolorowy) - Silver White - High Brilliance
Efekty flopa - Farbflop Effekt
Efekty brokatu - Farbflop Effekte Glitzer Effekte
Pigmenty z masy perłowej są transparentne co pododuje że kolor podłoża (tła) silnie wpływa na końcowy
wygląd (najlepszy efekt kolorystyczny można uzyskać na czerni).
Srebrno-białe perłowe pigmenty są dostęne w różnych odcieniach kolorów i wielkości ziarna.
Kolorowe pigmenty flop mają tę właściwość, że ich kolorystyka jest zależna od kąta patrzenia lub zmiany
kąta padania światła.
Perłowe pigmenty z efektem brokatu tworzą brokat w kolorze brylantowym, mają wysoki połysk, dostępne w różnych kolorach.
Przy właściwym wyborze pigmenty nadają się do farb tampondrukowych i sitodrukowych (zarówno rozpuszczalnikowych
jak i UV).
17. UV-AKTIV
Pigmenty aktywne UV w świetle dziennym są bezbarwne, natomiast po wystawieniu ich na działanie światła UV
(światło czarne) kolor się zmienia i jasno świecą.
Obszar zastosowania tego efektu to głównie kodowanie bezpieczeństwa produtktów np. przemysł farmaceutyczny.
Dostępna gama surowców umożliwia zmianę koloru od przezroczystego po żółty lub niebieski zależnie od zamówienia klienta.
UV-AKTIV dostępny jest w systemach farb na bazie rozpuszczalników lub jako wersja UV w sitodruku i tampondruku.
18. EFEKT "SKÓRKA POMARAŃCZY"
"Skórka pomarańczy" zawana też efektem mory to nierówna powierzchnia lakieru, która uniemożliwia tzw. lustrzany
blask. Efekt taki uzyskuje się poprzez zamierzone wykorzystanie zjawiska odpychania się lakierów poprzez
różnice w ich napięciach powierzchniowych. Kombinacja dwóch lakierów tworzy interesujący kontrast mat-błysk.
Zastosowanie znajduje głównie w druku opakowań, magazynów, okładek książek, etykiet.
19. Farby INTERFERENCYJNE
To transparentne lakiery które mienią się i lśnią różnymi kolorami zależnie od kąta patrzenia.
Występują w różnych odcieniach, od zmieniających się w dwóch kolorach po zmieniające się różnobarwnie jak kameleon.
Stosowane do uszlachetniania luksusowych opakowań (w tym opakowań dla przemysłu farmaceutycznego) jak również
do zabezpieczania dokumentów.
Wystepują głównie jako farby fleksograficzne i sitodrukowe. Grubsza warstwa lakieru zapewnia lepszy efekt zmienności
optycznej. Przed użyciem lakier należy dokładnie wymieszać gdyż pigmenty interferencyjne mają tendencję osiadania.
W przypadku druku fleksograficznego zaleca się taki dobór aniloxa aby uzyskać jak największy przekaz (transfer) farby.